Apabila Rumah Tangga Tak Bahagia, Selalu Je Cakap Salah Pilih Suami Atau Isteri

Seringkali apabila rumah tangga tidak bahagia, selalunya sahaja istilah salah pilih suami atau isteri diucapkan. Namun sejauh manakah kebenarannya salah memilih pasangan sama ada salah pilih suami atau isteri? Seorang adik bertanya padaku: “Akak, tengok drama nur tu, Aisyah cakap dia dah salah pilih suami. Kenapa salah pilih pulak? Kan jodoh tu dah ditetapkan. So, this is my answer to her: Jodoh ni dik mmg dah ditakdirkan…mmg dah tertulis. Tapi bagaimana jodoh kita tu adalah atas pilihan kita sendiri. Sama juga mcm maati. Kemaatian kita sudah ditetapkn tp bgaimana cara maati kita adalah ditentukan oleh amal kita sendiri. Drpd usaha kita.

Sbb tu, dlm memilih jodoh, Allah letakkan garis panduan utk bantu kita buat pilihan. Bila kita dah tekad nk memilih pilihan hati kita tu berdasarkn segala alasan dari kita sendiri yg mnyatakn knp kita mesti pilih dia brbnding org lain, kmudian Allah izinkn terjadi maka kita pun nikah dgn org tu. Jd, bila timbul masalah slpas bernikah, bukan sbb Allah takdirkn kita dgn psgn yg salah, tp sbb itulah pilihan kita. “Dan diantara tanda2 kekuasaanNya ialah Dia mnciptakan untukmu istri2 dri jnismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram bersamanya, dan dijadikanNya di antara kamu rasa kasih syg. Sesungguhnya pada yg demikian trdpt tanda2 kkuasaanNya bgi kamu yg berfkir” 30:21

Allah ttpkn jodoh kita sbb Allah tahu fitrah kita perlukn psgn untuk hidup. Tp dlm memilih jodoh kita, Allah bg kita akal untuk memilih siapa yg kita nk jdikan jodoh tu..Takdir ni pun ada 2. Takdir mua’llaq dan takdir mubram. Takdir mua’llaq, takdir yg kita dpt sbb usaha..kita usaha nk dptkn sesuatu dgn sungguh2, akhirnya Allah bagi. Takdir mubram, takdir yg kita tak bleh ubah. Contoh dilahirkn sbg melayu/lelaki/perempuan. Kedua dua takdir tu tiada lain sbg tanda kekuasaan Allah. Dlm bab jodoh ni sbnrnya, klau ikutkn dalil, tiada pun yg kata jodoh ni mmg dah ditetapkan. Cuma Allah kata, pasangan kita mmg ada sbb dah memang fitrah kita. Tapi bgaimana kita nk psgn kita tu nnt trpulang pada usaha kita..lebih kpd takdir mu’allaq

Mcm kes kak ecah tu, dia yg nak sgt bersuamikan lelaki mcm ust hamadi tu sdgkn dia dah tau perangai llki tu mcm mna. Dan akibat dibutakan dgn cinta & nafsu, dia sanggup ikut suami dia walaupun bertentangan dgn syarak..Itu adalah sbb kejahilan dia sendiri. Hukum cuma meletakkn taat istri pd suami selagi tak brcggah dgn syarak. Tp dia sendiri yg memilih utk hancurkn hidup dia dgn ikut suami wlaupun salah atas alsan taat dan tak mau jd istri derhaka. Dia yg zaliimi.diri sendiri. Bukan Allah takdirkn dia dgn jodoh yg salah. Itu konsep jodoh. Sebab tu nk jodoh yg baik, jadi la pmpuan yg baik dulu dan nilai seseorg brdasarkn iman bukn asal cinta je.

Ingt tak akk pnah ckp dulu, bukan soal dgn siapa kita kawin tp bgaimana kita nk berhadapan dgn yg kita kahwini tu. Mcm mna kita nk bina syurga dlm rumahtangga dgn psgn kita. Sbb bila Allah izinkn ssuatu itu terjadi, pastinya ada kbaikan utk kita..kita yg kna nmpk hikmahnya. Tp mcm mna nk nmpk hikmahnya klau kita jahil dan asyik ikut kata nafsu dari iman.nKlaulah kak ecah tu ikhlas dan letakkn ketaatan kpd Allah yg pling atas, dia boleh cegah suaminya drp terus brbuat zaliim. Dia boleh jdikan suaminya tu lelaki yg baik. Tp sbb dia syg mmbuta tuli tu yg bahana kt diri send.

Mmg btul seorg istri tu sng nk masuk syurga. Tapi, laluannya bukan mudah. Derita bahgia tu kita yang tentukan sendiri.. Cuba fokus mcm mna nk jdikan bahagia drp jdikan derita. Psgn hidup ni fitrah kita. Klau baik cara kita olah, bhgialah rumah tgga tu nanti. So tak payah takut nak kawin. Kawin tu baik..klau tak baik, takkn rasulullah galakkn. Bila perkahwinan tu hancur, bukan salah kahwin tu tp salah org yg kahwin tu. Mcm org slalu sinonimkn melayu ni pemalas. Tp bukan salah bgsa melayu, org tu la yg malas..ade je melayu yg rajin dan berjaya. So bljarla dri yg rajin dan brjaya tu buat apa nk fokus dgn yg tak baik tu pulak. Semoga sama-sama kita tetap memperbaiki diri. Wallahua’lam. Sumber : Hayati Latiff dan Viraal Muafakat Johor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *